Autor článku
Serverový tracking (Server-to-Server / S2S) na AffilBoxu
Je až s podivem, že jsme o této funkci AffilBoxu doposud nenapsali na svém webu ani na sociálních sítích, přestože ji máme k dispozici už téměř polovinu dekády.
Je to tzv. serverový tracking (jindy označovaný jako server-to-server / S2S), který nepoužívá standardní vrstvu pracující s cookies (jako náš běžný tracking / konverzní kód).
Je podobně nezávislý na prohlížečích a jejích změnách, jako náš tracking kuponů – tedy se dá využívat i v offline světě při vhodné implementaci. Využívá totiž přímého spojení mezi webovým serverem inzerenta a naším serverem v AffilBoxu.
Kapitoly
Specifická implementace pro hlubší tracking
Principielně se takové řešení volilo u klientů, kteří nechtěli nasazovat standardní .js soubory. Ale chtěli tracking více zanořit do svého systému, aby nebyl ničím detekovatelný. A jim dával do rukou více možností, jak s ním pracovat.
Typicky přiřazovat v rámci jedné návštěvy (one-session) informaci o doporučeném affiliate partnerovi ke konkrétnímu zákazníkovi, kterého přivedli ze svého prokliku. Což byla historicky vhodná implementace například pro leadgenové kampaně, nebo například SAAS služby, které mají spuštěný partnerský program na AffilBoxu.
Stejně vhodný je S2S tracking v případě možnosti opakovaných konverzí, které přesáhnou ale standardní dobu platnosti cookies, neboli klasickou metodou by nebyly přesně změřitelné.
Serverové měření je v tomto plně nezávislé a dokáže posílat informace o konverzích za delší časový úsek, …
Jak S2S u nás funguje
Inzerentská část
Princip: při návštěvě návštěvníka interní skript inzerenta tzv. stripne URL adresu vstupní stránky. Pokud obsahuje parametr a_box=XXXXXX, tak si dané XXXXXX uloží do tzv. serverové session = neboli k dané návštěvě uživatele.
Cílem je tedy vyvinout na straně inzerenta funkční (byť velmi triviální) parser URL adres.
Pokud doporučený návštěvník udělá v případě své návštěvy (neboli v době platnosti session) objednávku, po jejím odeslání pošle inzerent na náš server přes API POST request (dokumentaci máme připravenou) s informací o této objednávce, společně právě s ID partnera – neboli hodnotou XXXXXX z dané session. Tedy konverze se přesně zapíše k němu.
Hybridní kombinace
Alternativně připravujeme aktualizaci klasických konverzních .js kódů, které umožní hybridní spojení právě serverovým zachycením affiliate ID/session s odesláním informace o konverzi pomocí standardního konverzního AffilBox kódu.
V případě potřeby je možné mít pokrytý celý tracking vaší kampaně čístě přes S2S (server-to-server / server-side) tracking. Ale doporučujeme ho kombinovat s tím klasickým. Neboli uživatele, kteří nesouhlasí s cookies změřit pomocí S2S, pokud souhlasí, tak spouštět klasické trackingové .js kódy, které pracují s analytickými cookies.
Partnerská část
Po nasazení u inzerenta, se pro partnery nic nemění. I nadále používají standardní affiliate ID (tedy nelze aktuálně tento tracking používat jako plná náhrada za Registrované weby), které je na straně inzerentova serveru odchyceno a uloženo k dané návštěvě uživatele.
Kombinace trackingů (server, javascript/cookies, kupony)
V kombinaci se standardním trackingem, který má už i v sobě antiblokovou technologii, nabízí tento serverový tracking nadstandardní přesnost měření.
Kombinuje v sobě nezávislou vrstvu serverové komunikace (S2S) a zároveň umožňuje v rámci délky životnosti cookies přiřazovat objednávky/prokliky i při dalších návštěvách zákazníka – například o den či týden později (bez kliku na odkaz s affiliate ID).
V ještě zajímavější kombinaci s kuponovým trackingem, je to za nás téměř neprůstřelná vrstva měření, která odolává snad i útoku mimozemšťanů… To jsme narovinu zatím netestovali… 🙂
Už na straně AffilBoxu je letitá funkce, která sama umí deduplikovat konverze, takže se zapíše jen 1x do webového rozhraní, přestože byla zachycena vícero metodami měření na straně klienta.
Hlavní výhody
Rozhodně odolnost proti jakémukoliv snažení ze strany prohlížečů, blokátorů – je netečný vůči standardním změnám, které se u nich aktuálně dějí. I podle roadmap/dev-logů jednotlivých řešení (i legislativních změn), bude S2S jedno z nejstabilnějších metod měření.
Za AffilBox dodáváme, že je vhodné ho kombinovat se všemi ostatními metodami trackingu, aby se pokryly jakékoliv možnosti příchodu návštěvníka/zákazníka, které mohou v reálné praxi nastat.
Nevýhody S2S měření
Není vše duhové, jak bychom si přáli, takže i S2S tracking má nevýhody. Tou hlavní, proč není tento tracking standardem u všech kampaní světa (i mimo něj), je jeho náročnost technického nasazení. Nejde o triviální zkopírování 2 .js souborů, které se vloží do hlavičky/patičky a na děkovací stránku.
Jeho nasazení je citelně náročnější a typicky vyžaduje vývojářský čas/kapacitu na straně klienta.
Naštěstí díky přímým napojením na některé technologické platformy e-shopů (typicky Shoptet.cz a náš modul, Prestashop a modul) je možné, že tato možnost S2S trackingu bude u nich v budoucnu zapnuta bez nutnosti aktivity našeho klienta či poskytovatele technologie.
Toto je aktuálně v jednání ohledně technických možností jednotlivých služeb.
Dále, jak bylo výše zmíněno, není tato trackovací vrstva (aktuálně) plně kompatibilní s naší letitou trackovací metodou Registrovaných webů. Je to z toho důvodu, že zde se nepřenáší žádná informace, které by se serverová funkce mohla chytit a zaznamenat ji. Takže ideálně je mít zapnuté souběžně.
Zajímá vás více o této technologii?
Ještě doplníme, že před začátkem implementace je nutné ještě aktivovat plugin S2S tracking (ten je k dispozici klientům v rámci PRO licence AffilBoxu). Najdete ho po přihlášení do administrace (s uživatelem s právy administrátora) v bočním panelu v sekci Pluginy.
Ozvěte se nám přes sekci Kontakt a my s vámi projdeme případnou implementaci této trackingové vrstvy.