Autor článku
Klape vám to v partnerství?
Naši klienti se na mě občas obrací s prosbou, jestli bych jim zkontrolovala, zda mají provizní program v pořádku. Zdá se jim totiž, že jejich affiliate moc nefunguje, a to přesto, že mají docela hodně partnerů.
Problém často ale spočívá v tom, že provozovatel affiliate nemá tušení, koho mezi partnery má. Ráda se podělím o několik otázek a tipů, které pomáhají najít rezervy v provizním programu.
Kapitoly
Kdo jsou vaši partneři?
Vytvořte si přehledný seznam partnerů, jejich propagační způsoby – stránky, profily, databáze, umístění bannerů, potenciál, návrhy na vylepšení spolupráce.
V AffilBoxu v Seznamu uživatelů si můžete tlačítkem zcela vpravo dole exportovat všechny vaše partnery. Uvidíte u nich i adresu a telefon.
Tento seznam si můžete sami doplnit tak, že připojíte řádky navíc s výše zmíněnými údaji – webové stránky, potenciál, návštěvnost, a pod. Jak tyto informace získáte? Od vašich partnerů – zeptejte se jich. Zavolejte jim (číslo na ně máte v seznamu z Affilboxu), napište jim e-mail, potkejte se s nimi.
K čemu vám tyto informace pomůžou:
- Projeveným zájmem motivujete partnery a ukazujete, že jsou součástí vašeho týmu.
- Dozvíte se, jaký je potenciál vašich partnerů – zda je jedna konverze za měsíc tak akorát (když mají začínající malý blog), nebo jestli nemají reklamu umístěnu nevhodně – např. blog s dobrou návštěností, vaši recenzi zapomněli indexovat na homepage, nebo banner umístili až na poslední místo na konci stránky.
- Můžete také cíleně poskytnout školení, nebo základní informace evidentním začátečníkům – ať už k affilu, nebo obecně k tvorbě webu, obsahu – např. jak sestavit recenzi, natočit video a podobně.
- Můžete některým partnerům – podle jejich propagačních možností – nabídnout nestandardní formy spolupráce – společnou soutěž, slevové kupóny, časově omezenou nabídku a podobně.
- Můžete projít webovky partnerů a dát jim další nápady na umístění reklamy. Na druhou stranu můžete také zjistit, když vás někdo nebude propagovat podle vašich představ a upozornit jej na to.
Ví o vás vaši partneři všechno, co potřebují?
V předchozím bodě jsme v ideálním případě získali seznam, ve kterém máte přehledné informace o vašich partnerech. Víte, čím se zabývají, jaké nabízí možnosti, na jaké úrovni se nachází a zda jsou progresivní, jaký počet návštěvníků vám mohou přivést.
Vědí ale i oni o vás všechno, co budou ke své práci potřebovat?
Dejte i vy vašim partnerům všechny informace, které budou potřebovat – čím více jim toho prozradíte, tím lépe. Jsou součástí vašeho týmu. Nebojte se, že vaše data zneužije vaše konkurence.
To nejlepší, čím disponujete, je přece vaše myšlení, vaše vize, vaše nápady a ty vám nikdo z hlavy nevezme. Pokud se někdo živí jen tím, že kopíruje, pravděpodobně stejně nikdy nedokáže věnovat svému podnikání takovou přidanou hodnotu, jako to dokážete vy – vždy bude o krok pozadu, bude čekat na to, co napadne někoho jiného.
Jaké informace jsou pro partnery důležité?
- Jaká je cílová skupina – tj. kdo je typický zákazník. Na širokou veřejnost se cílí obtížně. Mnohem líp se cílí, jsou-li touto skupinou např. matky na mateřské se středním příjmem, ženy a muži ve věku 40-50 let s potřebou změny zaměstnání, nebo rekvalifikace, a pod.
- Který produkt se vám prodává nejlépe. Vaše partnery zajisté motivuje, pokud si už na začátku vydělají zajímavé peníze. Budou-li cílit na zboží, které jde nyní na dračku, bude to určitě jednodušší, než když si naslepo vyberou produkt, který je z nějakého důvodu nyní mimo sezónu.
- Sezónnost zboží. Vykazuje vaše podnikání nějaké trendy? Informujte o nich. Pokud víte, že se např. vaše grily nejlépe prodávají na konci sezóny, nebo naopak v červnu, kdy teprve sezóna začíná, řekněte to partnerům. Včas mohou investovat peníze tam, kde přinesou největší zisk.
- Vaše výhody na trhu. V čem jste lepší než konkurence? Jak se lišíte? Je ve vaší firmě něco, na co jste hrdí? Máte nějaký příběh? A co vaše vize a poslání? Máte nějaké hodnoty, na kterých stavíte? Dodržujete nějaké zásady?
- Vaše přání – chybí vám v portfoliu nějaký kanál? Dejte vědět svým partnerům – potřebovali bychom více recenzí. Nebo – dáváme prostor k PPC reklamě. A naopak – je něco, co by vám velmi vadilo? I to je potřeba dát vědět, abyste předešli nepříjemným vysvětlováním v budoucnu.
- Podmínky vaší spolupráce. Máte pro vaše partnery jednoduchý odměňovací systém, nebo nabízíte řadu možných nadstandardních výkonnostních odměn? Jak často mohou partneři fakturovat? Jaká je minimální výše výplaty? Máte na sebe v provizním programu uvedený co nejdetailnější kontakt?
Komunikujete dostatečně často a těmi správnými kanály?
Udržujte se v kontaktu. Vytvořte si systém. Některé kroky můžete i automatizovat. Např. můžete vytvořit sérii uvítacích e-mailů novým partnerům.
Doporučuji udělat si opakovanou akci v kalendáři – na určitý den v týdnu. Ozvěte se vašim partnerům, napište jim, co se stalo – kdo například měl nejvyšší konverzi a jaká byla její výše, kolik si vydělal nejaktivnější partner, jaký byl nejprodávanější produkt. Nebo nějakou zajímavou recenzi, nebo pochvalu od zákazníka.
Stejně tak partnerům sdělte své plány
Budete přidávat nové zboží? Plánujete akční slevy? Partneři by o nich měli vědět v dostatečném předstihu. Ptejte se vašich partnerů, jak se jim vede, jestli nepotřebují s něčím pomoci, a podobně. Jeden e-mail se zajímavými informacemi týdně snad nebude příliš obtěžující a zároveň vás udrží s vašimi partnery v úzkém kontaktu.
Vytvořte si systém, poznejte vaše partnery, zvěte další. Za krátký čas uvidíte váš provizní program v úplně novém úhlu. Začne vás opravdu bavit. Poznáte spoustu zajímavých lidí, uvidíte jejich pohled na věc a budete se více radovat ze společných úspěchů. To za to stojí!