Autor článku
AffilBox Podcast epizoda 3: Co bychom dělali, kdybychom o vše přišli?
Kde poslouchat:
Odkazy zmíněné v Podcastu:
– Zmíněné cashbackové weby najdete i v našem článku
INTRO
Jarda: Ahoj, vítám tě u dalšího dílu AffilBox podcastu. Dneska se podíváme na partnerské téma a bude to tak trošku filozofická otázka a budeme se s Ondrou bavit na téma – co bychom dělali, kdyby přišli o všechno.
Než se do toho pustíme Ahoj Ondro.
Ondra: Ahoj Jardo.
Jarda: Tak budeme se dneska bavit o tom, co by se vlastně stalo, kdybychom o všechno přišli. Nemyslím tím teď obecně byznys, ale myslím tím, kdybychom přišli o všechny weby, o všechny naše partnerské propagace, kdyby se stala nějaká katastrofa jako třeba, že bychom ztratili hlavní heslo k našemu účtu, nebo cokoliv by se s tím stalo. Google by nás zabanoval, nebo já nevím, co všechno se může stát. To je asi tak všechno.
Ondra: Díky za to upřesnění, protože já jsem nad tím přemýšlel, jestli když už bych měl mluvit o tom, jak bych znovu začal, tak by hrozně záleželo na tom, jestli ty moje původní strategie neselhaly vyloženě jako hlavním…
Jarda: Jo, to je vlastně dobrá otázka, že?
Ondra: Právě. Jde o to, jestli ty moje původní strategie byly vůbec funkční, pokud jsem teda opravdu takhle vážně skončil. Ale v rámci mezí, když vezmu situaci, která nepředpokládá to, že to co jsme doteď dělali bylo špatně, ale spíš, že nám to bylo opravdu a nenávratně zničeno, nebo odejmuto třeba jsme hacknutí. Nebo plácnu ukradení hlavních domén, nebo zavirováním, nebo čímkoliv jiným, co bychom nedokázali znovu opravit a nedokázali tím pádem na tom stavět, tak asi bych věděl, jak zase začít.
Jarda: Souhlasím. Pojďme tomu dát nějaký mantinel. Předpoklad je takový, že nám naše propagace fungují a my víme oba dva, že nám to funguje. Takže můžeme říct, že nám to funguje a pojďme se tedy zkusit zamyslet nad tou otázkou, kdyby se stala teda nějaká katastrofa, že by nám to bylo nenávratně smazáno.
Takže Ondro, jak bys znovu začal budovat to svoje affiliate imperium? Jak bys znovu začal budovat affil weby a affil propagaci, aby ti to vydělávalo peníze?
Ondra: Díky za otázku.
Za mě strašně záleží na tom, v jaké pozici budu začínat. V podstatě jestli jsem přišel o všechny weby, třeba právě cizím zaviněním, ať už hackem, nebo zavirováním, nebo ukradením, neboli nemůžu pracovat s tím původním webem nebo alespoň doménou, tak já bych stejně asi dál pokračoval v tom co umí, v tom co mi funguje roky. To znamená, že bych postavil obsahový web, který bych zkombinoval s katalogem, protože takhle kombinace je za mě nejzajímavější pro mě. Dokážu ji technicky i obsahově řekněme obsáhnout a vždy mi fungovala.
To znamená, že když se za mě udělá tenhle hybrid pořádně a funguje u produktové kampaně. Protože typicky pokud zmiňuji katalog, tak pravděpodobně nebudu pracovat se službami, ale pravděpodobně budu pracovat s píše s XML feedem, tedy nějakými produkty od e-shopu, takže proto bych vlastně použil obsahový web s XML katalogem dohromady.
Jarda: Takhle Affiliate katalogy jsou tak jako v podstatě v “na ústupu”. Myslíš si, že v dnešní době, nebo v tom českém SERPu, že ten jakoby čistý katalog jenom oštítkované produkty má nějaký význam dělat? Nebo už bys dělal jenom čistě s tím obsahem?
Ondra: Já si dovolím nesouhlasit, protože v rámci mezí affilu ty katalogy používám třeba 7 let a vlastně pro to byl obrovský posun, protože na začátku jsem uměl dělat jen obsah. To znamená, že jsem dělal magazíny, blogy, pracoval jsem s fóry, ale ty katalogy mi přidali úplně nový rozměr “contentu” nebo možnosti jak získat návštěvnost a mě fungují, jak letité katalogy tak i nové. Jenže existují opravdu katalogy, kde bych oštítkoval pár kategorií a tím bych skončil.
Právě za mě katalog už dneska nemůže fungovat sám o sobě, to znamená, že bych vzal “duplicitní XML feed” ono je to trošku složitější téma klidně na jindy. Ale já bych vzal klidně ten XML feed on toho inzerenta a buď bych si s ním pohrál v rámci těch kategorií, takže bych třeba přemapoval ty kategorie podle nějaké své klíčovky. Takže bych měl k dispozici unikátnější kategorie, k nim bych doplnil popisky, ale hlavně kolem toho bych postavil stejně vždycky obsahový web, protože za mě ten katalog, i proto toho uživatele není dostačující.
Jakože přijdu na nějakou stránku a kliknu na CTA prvek do obchodu, nebo chci víc informací, nebo koupit, není za mě to “gró” a není to to nejzajímavější. Mimo to na tom nezískám tu většinu návštěvnosti, takže já bych to stejně jako dřív, nebo evidentně mi to dřív fungovalo, než jsem evidentně takhle krachnul, nebo mi to někdo ukradl, nebo spadl meteorit na všechny moje weby nebo cokoliv dalšího. Tak určitě bych v tom pokračoval. To znamená, že za mě ty katalogy fungují. Fungují v roce 2020, budou fungovat i v dalších letech, ale musí se udělat trošku chytřeji právě víc popisků, více vlastního textu a hlavně to obalit za mě nějakým obsahem nejenom řekněme podle klíčovky ale nějakým, který opravdu pomáhá v rámci výběru těch produktů.
Ono totiž když se to prolinkuje v rámci sebe, v podstatě toho webu a doplní se zaprvé ty interní prolinky, zároveň ty obrázky, nebo řekněme nějaké dynamické bloky. Typicky já stavím weby na WordPressu a jeho nadstavbou, byť to není úplně ideální, je Woocommerce, na kterou mám napojenou WP All Import nebo-li plugin na importování a tím pádem ta e-shopová platforma Woocommerce umožňuje vkládat do obsahu webu takové dynamické bloky, nebo-li umožňuje mi do článku třeba o klikách ke dveřím mi dynamický box s produkty klik od dveří z mého katalogu ze stejného webu. To znamená, že já dokážu v rámci mezí klidně jen obsahový web v němž budou ale dynamicky produkty, které v podstatě jsou zajímavé co se týče SEO a vlastně to není ani katalog, ale pořád bych to bral jako nějaký mix těchto dvou konceptů nebo směrů.
Takže za mě ta logika by byla:
WordPress web, obsah by tím pádem pokryla ta wordpressová část. Produkty by pokryly řekněme ta katalogová část a to hlavní gró, jak bych to propagoval, tak by bylo typicky SEO. To je moje ultimátní strategie, já jsem nebyl nikdy sprinter, já nedokážu vlastně nalít a vylít peníze třeba v PPC, abych vlastně navíc k tomu měl víc peněz. Když jsem dělal PPC, nebo je děláme v rámci svých firem, máme na to externí agentury, protože nám rovnou, já tomu nerozumím a narovinu tomu ani nechci rozumět, to znamená, že to deleguju na někoho dalšího a beru to spíš jako akviziční kanál byznysů jako takových.
V affilu se mi nikdy nepodařilo v rámci PPC dostat na nějaký zajímavý objem, abych se na ty spolehl jenom na ty PPC. Když už jsem je používal tak jen jako doplněk zase k SEO. Takže bych použil úplně stejnou strategii. Tím pádem vstupem, nějakým datovým by byla analýza klíčových slov, kterou můžeme rozebrat v nějakém jiném podcastu, protože je to také hluboké téma a tím pádem vlastně WordPress web – obsah – katalog – klíčovka a tím bych asi skončil, protože jinak tady budeme do zítra.
Jarda: Já jsem se chtěl ještě zeptat. Téma, které bys vybíral, tak jednak jak bys to téma vybíral? Co by pro tebe byly důležité faktory pro výběr toho téma? A jestli by jsi vybral téma, které je právě trochu širší jako je třeba celý dům nebo celá zahrada? A nebo by jsi se pustil do webu nejlepsikliky.cz, kde by jsi se soustředil čistě na ty kliky.
Ondra: Jasně, to je dobrý dotaz.
Já bych tuto strategii řešil paradoxně až v tý situaci, kdy bych měl vybraný affiliate programy, které mají přesně toto téma, které je pro mě zajímavé, nějaké okrajové. Nešel bych do půjček, zdraví jako celku, přijde mi to jako poměrně náročná oblast, takže bych záměrně šel do nějakých oborů, které nejsou mainstreamové, ale stále o to jde, jsou na ně affiliate programy, kde ještě k tomu nebude pravděpodobně nějaká konkurence, opravdu nějaká profi. Takže tam bych měl samozřejmě větší šanci na to proražení a tím pádem za mě bych se ohledně té úvahy točil až v situaci, kdy budu mít opravdu vybrané ty programy, třeba ty z affiliatekatalog.com, což je affiliate katalog pod AffilBoxem. Jsou tam ale nejen AffilBoxí kampaně ale i další. Tam bych si vybral kampaň, které jsou jak říkám katalogové, tím pádem musí být produktové, takže to budou e-shopy a u nich bych si vybral vlastně ty affiliate programy, kde mi poskytují XML feed. To znamená, že bych se podíval na jejich nástěnku a zjistím bych tak jestli vůbec nabízejí XML feed, nebo bych jim v rámci testování napsal a zjistil bych, jak vůbec reagují – jak rychle, v jaké podobě, zda mi rozumí a chápou, co po nich chci, když jim napíši, že bych potřeboval XML feed. A až po tomto úvodním intru, nebo testu jednotlivých kampaní bych řešil tu úvahu, jak moc do široka bych šel. Protože my bychom sice mohli zpracovat jakékoliv téma na světě co se týče obsahu, ale v rámci affili vždy narazíte na to, že na tom musíte vydělávat. To znamená, že musíte pracovat s tím, co je na trhu nebo-li s tím, kdo vám umožní na tom vydělat, takže musíte mít téma, které je v affilu uchopitelné, které je v affilu zapojené a zrovna v případě katalogu vám dává k dispozici XML feed. Takže opravdu budu pracovat s tím, co dostanu k dispozici a raději bych šel do šířky, protože budu mít více možností na SEO, budu mít více možností v rámci klíčovky a i více produktů a hlavně budu tam moc zapojit více inzerentů.
Moje letitá zkušenost je nepracovat pouze s jedním inzerentem, ale v tom daném oboru jich mít vždy více. Jde vždy o to, aby ti inzerenti byli v rámci mezí zastupitelní a z pohledu toho čtenáře budu působit objektivněji, protože nebudu pracovat jen s jedním inzerentem, kterého bych jakoby jednostranně propagoval, nebo s jedním typem produktů, protože každý inzerent má svůj omezený sortiment a když tam nasadím více inzerentů je to za mě i z pohledu čtenáře, návštěvníka mnohem zajímavější a pestřejší. A z pohledu toho stavitele webu je to mnohem flexibilnější a mnohem stabilnější.
Jarda: Jasně, hlavně když ti nějakej vypadne, vypadne ti nějaký příjem, tak se ti to vlastně nahradí, což je to nejdůležitější část tohoto využití těch více inzerentů.
Šel bys spíš do těch hodně obsažených klíčových slov, nebo by jsi spíše vyzobával ty Long taily a snažil se dostat do skulinek na tom trhu? Co by pro tebe byla v tom startu priorita?
Ondra: V rámci toho obsahu se snažím pracovat vždy s tím největším množstvím klíčových slov, takže z té klíčovky bych si postavil ty témata. Protože dneska v rámci SEO nepracujeme s jednotlivými klíčovými slovy, řekněme s „exact matchem“ nebo-li s přesnou shodou ale spíše s těmi nadřazenými tématy, které jsou nad těmi slovy. Tím pádem ty slova bych použil jen jako odrážky v článku, jako nějaká podtémata, ale stejně to téma bych šel od shora z té pyramidy až dolů, aby to bylo co nejpestřejší. A když ten text se píše přirozeně a ne vůči těm přesným výrazům, aby tam byly zmíněny v nějakém konkrétním poměru, nebo množství, tak ten výsledný text stejně vždy pracuje se všemi těmi variantami, se všemi těmi slovy a to ať už s těmi silnými, tím pádem i konkurenčními, ale zároveň i s těmi Long tailovými, to znamená těmi méně konkurenčními.
Z mojí zkušenosti ti uživatelé tím pádem pravděpodobně přijdou na nějaký mix z nich, který by mě ani nenapadl. A v kontextu s těmi produkty v katalogu, tak i ta klíčová slova se namíchají poměrně nepředvídatelně. Mnohdy se člověk až diví na jaká slova mu přijde návštěvnost, protože to bude mix štítků, názvu produktů, výrobce a ještě když to mícháte v rámci článku, tak to bude ještě půlka nadpisu a to by mě nikdy nenapadlo. Ani z té klíčovky mi to mnohdy nevyjde, protože narovinu to neumím stoprocentně dobře.
Jarda: Ono často si myslím na startu je strašně důležitý i to, jak teď říkáš s tou klíčovkou, že udělat v podstatě nějak tu klíčovku a hlavně ten obsah vydat s dát ho do SERPu, aby se indexoval a když už se nějakým způsobem ho máš vytvořený tak se k němu může kdykoliv vrátit a aktualizovat ho. Takže vlastně tady na těch prvních úkolech strávit takový velký množství času, ale vyplivnout ten obsah, co “nejrychleji ven” ale samozřejmě v nějaké rozumné kvalitě a nechat ho indexovat a poté se k němu můžeš kdykoliv vrátit.
Co mě se stávalo hodně na začátku, s čím jsem měl problém, když jsem začínal s affilem, tak jsem se hrozně zasekl na grafice a že jsem si třeba dělal logo na web a strávil jsem s tím třeba 4 dny a ladil jsem tam pixel po pixelu, místo toho, aby logo neměl žádné, nebo udělal nějaké velmi rychlé logo během 10 minut a spíš se soustředil na to, dělat ten obsah na ten web. To si myslím, že mě stálo pár měsíců, možná let toho, kdy jsem mohl vydělávat peníze.
Ondra: Souhlasím s tebou. Spousta lidí se zasekne na těch drobnostech, které ale nejsou ty klíčové. Na tom se dá ulehčit a zrychlit ten vývoj ale na to člověk přijde samozřejmě až zpětně.Teď jsme takoví generálové po boji, ale v ten moment jsme na tom zasekali na měsíce, mnohdy na roky. Často se mi stalo, že jsem na začátku postavil web a až za rok jsem zjistil, že je to naprosto špatně. Dnes si říkám, že i ten začátek, jak vůbec stavět ten web byl nesmyslný, ale na to člověk přijde vždycky zpětně.
Každopádně já bych to teď otočil. Na čem by jsi postavil ten svůj web? Nebo jak by jsi začínal znovu?
Jarda: Jak bych já začínal znovu? Já souhlasím s tebou, že strašně důležitý je v podstatě ten systém toho, jakým způsobem znovu začneš, takže ty jsi říkal, že by jsi dělal ten obsah, katalogy, takže předpokládám, že by jsi si vyladil nějakou tu šablonu na WordPressu, vyladil si ty procesy, postupy a pak je buď duplikoval na další články, nebo duplikoval v rámci jiných nik a co já si myslím, že pro mě kdybych začínal znovu, nějak přišel o 5nejko a další svoje propagace, tak bych se pravděpodobně zkusil zaměřit znovu na ten systém a znovu bych zkusil vymyslet něco víceméně podobného. Je to vlastně logická odpověď. Když nám to teď funguje a přišli bychom o všechno tak bychom dělali v podstatě to stejné. Takže já bych asi udělal to samé.
A udělal bych velký recenzní web, ten název bych postavil tak, aby tam byla možnost dostatečně široce obsáhnout ty témata.
Já mám rád služby. Máme to hezky rozdělené – Ondra má rád produkty a já spíše služby. A asi bych se zaměřoval na služby. Mě se líbí, že se to dá krásně recenzovat bez nutnosti ten produkt osobně dostat domů, kanceláře nebo kdekoliv, kde člověk je. A dá se velmi dobře a velmi efektivně recenzovat online a dá se o tom velmi hezky napsat ta recenze, nebo udělat to srovnání. Takže já bych asi pravděpodobně šel znovu do recenzního webu a nebo ta druhá varianta, co se mi strašně líbí a na co teď už právě nemám čas, tak bych šel jiným způsobem a udělal bych komunitní web. Takže bych vlastně stavěl ten obsah primárně pro tu komunitu, že bych vlastně vytvořil nějakou komunitu kolem toho webu a pak té komunitě teprve prodával ty affil produkty, že bych to vlastně obrátil.
A třeba co mě napadlo, že by bylo strašně zajímavý komunitní web kolem WordPressu, kde bych dělal různé články o WordPressu – Jak začít, Jak to dělat a podobně…
A snažil bych se získat od těch lidí nějaký kontakt, e-mail, push notifikace nebo něco takového a poté z postupem času třeba říci “tady je builder Elementor, tady je na něj návod, zde je odkaz na jeho koupi a tady jsou jeho výhody, pojďte se na to podívat.“
Buď bych tedy stavil ten recenzní web, nebo bych stavil ten komunitní web. Každopádně oba dva bych určitě stavěl na WordPressu s tím souhlasím s tebou, tady nemá cenu vymýšlet znovu kolo.
S tím, že ze začátku bych zvolil buď nějakou úplně jednoduchou šablonu a trochu CSS bych si ji upravil. Nebo bych volil nějaký builder, protože bych chtěl dosáhnout, co nejrychleji nějaké grafické podoby, kterou já chci a nechtěl bych na tom trávit moc času. Buď bych tedy použil builder nebo právě nějakou tu šablonu, kterou bych si upravil a na tom bych stavěl.
Pravděpodobně bych dělal ty služby a asi bych zaměřil na nějaký okrajová témata. Zase vyzobávat ty úzké niky, ale zase jak to říkáš ty, aby se to potom všechno spojilo v jeden velký článek, který bude mít velké téma.
Například bych dal bezpečnost na internetu, kde by byl nějaký masivní článek jak být bezpečně na internetu a k tomu jako podružný bych dal právě recenze antivirů, peněženek na hesla a tak dále…
Takže bych to dělal podobným způsobem.
S tím, že propagace je u mě taky jasná SEO, stejně jako ty jsem zkoušel PPC a stejně jako tobě mi to nefungovalo a stejně jako tebe mě to absolutně nebaví. Vždy jsem si na to najmul externí agenturu a paradoxně na 5nejko jsem měl i nějakou dobu spuštěný PPC a nebylo to tak jako dobrý, nevím, jestli to bylo tím nastavením PPC, nebo co se jakoby stalo, ale žádný extra zisk to nepřinášelo.
Teď si ale říkám, že spoustu affiláků, které znám tak dělá SEO. Jestli nakonec ty PPC nejsou taky dobrý způsob té propagace, jestli tam nejsou schované peníze.
Ondra: Já si paradoxně myslím, že mě se líbí ta tvoje linie, nebo vlastně ta naše linie, že každý si drží to svoje “know-kow”, který má a pokračoval by v něm. Pamatuji si, že ty máš velmi rád ty buildery a já je úplně v oblibě nemám. Raději pracuji s tou šablonou, jak to má hotové. Popřípadě když už ten projekt funguje, tak to funguje na míru, ale zase vím, že v tvém oboru, nebo v tvých zkušenostech tech builder je vždy klíčový. To se mi líbí, protože to v tobě rezonuje, to se vždy opakuje a souhlasím s tebou.
On ten SEO směr není vždy úplně dobrý.Protože my v podstatě řešíme situaci, kdy affiláci mají propagovat v podstatě to, na co mají typicky traffic, ne obráceně. Já vím, že dělám tu svojí “chybu” stejnou v rámci mezí a bude mi to vždycky trvat dlouho než to vybuduju, proto taky podnikám dlouho a zase mi to vyhovuje v jiném směru.
Je to takové jiné, stabilnější v těch situacích, kdy se to vybuduje, ale affiláci by měli principiálně pracovat s tím na co dokážou získat konverzní traffic. Ne že mají téma a k němu získávají nějakým způsobem traffic a přesně k tomu právě směřují ty PPC. Správný affilák jako takový by měl být nejlepší člověk, který dokáže získat traffic, ať už z PPC nebo ze SEO, nebo-li mít traffic a pak ho někam poslat.
To gró je sehnat ten traffic, který ty PPC vlastně vždy splňují. Jenže musíš mít tím pádem zase cash na ten traffic a nebo mít schopnost se naučit získávat velmi levný traffic s nějakých alternativních zdrojů typu RTB nebo něčeho, ale to je vlastně to gró jak by se dalo doslova nejrychleji začít zpátky na ty původní čísla, na ty peníze, protože jsi schopen získat ten traffic.
To je to, co mi řešíme. Jak získat traffic, takže stavění webů je vlastně jen nápomocné médium, nápomocná cesta, jak získat traffic. Popřípadě na tom něco budovat. Je ale dost možné, že pro spoustu lidí bude ta cesta opačná. Tedy nebudou mít ani weby v rámci třeba přímé arbitráže, pokud to kampaň povoluje, což není moc časté, mohou volit tuto cestu a přivádět ten traffic napřímo, nebo budou mít alespoň nějakou landing page, nebo klidně i ten katalog a na ten vodit ten kupovaný traffic, ale aspoň budou mít ten traffic mnohem rychleji než my dva dohromady – bohužel pro nás.
Jarda: Souhlasím a vlastně i sousta affilíků toto doporučuje. Vytvořit nějakou landing page, vytvořit nějakou nabídku, pošlete na ni nějaké placené návštěvnosti, v podstatě to vlastně jakoby zafinancujete a až poté teprve vidíte, jestli to funguje, nebo ne. Zda má smysl o tom stavět web. Přiznám se, že já jsem toto nikdy nedělal a asi je to dobrá cesta, ale já si to vždy oddřel tím, že jsem tomu věřil a makal jsem na tom nějak to vždy začalo fungovat.
Ale asi ta cesta s těmi PPC, kdy na začátku do toho něco naliješ a uvidíš, jestli z toho vyliješ něco zpátky nebo ne je asi ta cesta správnější.
Ondra: Jojo, případně můžeme někdy pozvat nějakého affiláka na “rozhovor” a zeptat se na jeho pohled, jestli by to znovu dělal stejně, řekněme tím trafficem, nebo těmi penězi. Protože na začátku stejně musí mít pravděpodobně peníze. Tady bohužel když my přijdeme o vše, takže začínáme v rámci mezí od nuly, řekněme nějaké nuly, ale když budou dostávat peníze, tak ta cesta může být jednodušší tím, že nemusíte stavět web znovu, ale můžete ho koupit, to je za mě taky strašně zajímavá strategie, kterou používám a vím, že Jarda taky. Věřím, že se tomu můžeme věnovat někdy jindy ale to je také téma na rozpracování- Hlubší, širší a zábavnější.
Jarda: Souhlasím. Jedno z dalších témat, co jsme se vlastně i bavili předtím tímto podcastem tak by mohlo být, kdyby jsme začínali úplně od nuly. To znamená kdybychom měli třeba řekněme 2 000 Kč měsíčně volných na ten náš side byznys a jak bychom potom pokračovali nebo postupovali.
Ty strategie, které tu uvádíme předpokládají, že nějaké peníze jsou, že nějaké peníze máme a nepřišli jsme úplně o všechno včetně střechy nad hlavou, ale že jsme přišli jen o ty prostředky, o ty weby na propagaci, ale to know how a nástroje a nějaké ty peníze nám zůstaly.
Ondra: Právě. Ta hra když máš omezený budget už je trochu jiná. Musíš to stavět trochu a tím pádem pravděpodobně nepůjdeš tou strategií PPC, pravděpodobně nebudeš kupovat ani weby, ale budeš si to stavět “od nuly” o té píky a odpracuješ si to v tom čase. Máš vždycky nějakou metriku – máš čas, peníze, know how.
Myslím, že se říká, že pro úspěch potřebuješ alespoň dvě z těchto stran toho trojúhelníku, nebo dvě špičky z těch možností. A pak je otázkou, co máš vlastně k dispozici, jaké karty máš na hraní.
Jarda: Souhlasím. Já myslím, že teď hezky probrali možnosti blogu, katalogu, recenzního webu. A ještě to, co jsme neprobrali, v čem mi momentálně nepodnikáme, ale známe tyto tipy publisherů, tak jsou cashbackové a kupónové weby a ta otázka je…
Ty cashbackové portály v České republice známe asi 5 těch největších od Tipli, přes Plnou peněženku až po Refundo a myslíš si, že třeba affilák, který začíná a je v té pozici jako my, že má nějaké peníze, má nějaké know how, tak myslíš si, že by se měl pouštět do toho cashbackového webu? Měl by vytvářet ten cashbackový web, nebo spíše ne?
Ondra: Já si narovinu myslím, že tenhle vlak už trošku ujel. Protože ten cashback je v principu o tom, že nepracuješ jen se situací já, inzerent a zákazník, ale do této situace ještě vstupuje vlastně zase stejný zákazník, jenže s ním máš více komunikace a hlavně předávání informací, co se týče toho samotného cashbacku a tím pádem i výplatu těch peněz.
Tím pádem, když budeš mít třeba tisíc “zákazníků” na cashbacku tak jim ten cashback v nějaké podobě jim to musíš vyplatit a to je věc, která se musí buď delegovat, nebo automatizovat. Musíš na to mít nějaký proces a to ať už webový, nebo finanční a nejsem si úplně jistý, jestli je na to dostatečná síla jednotlivce, to dneska postavit řekněme proti zavedeným hráčům.
Nemyslím si tedy, že je úplně cesta, jak se dostat od nuly k penězům v rámci mezí. Protože v tomto případě se skutečně pracuje s velkou masou lidí, nečekaně čím větší, tím jako důležitější v tom objemu a nemyslím, že je to dostatečná cesta.
Co si myslíš ty?
Jarda: Já s tím souhlasím. Jednak jak jsi říkal, ten cashback musí být trošku systémově sofistikovanější než “obyčejný affil web” a musí tam být procesy, musí tam být ta výplata, kontrolování provizí vůči těm jednotlivým affiliate programům.
Myslím si, že to není žádná startovací one man show. Pouštěl bych se do toho v případě, že bych měl hodně dobrý nápad na cashback, který tady ještě není, na nějaký zcela specifický, nebo něco co třeba funguje v zahraničí, ale tady to ještě nefunguje a kdybych měl tým lidí a dostatečné množství financí, abych se do toho dokázal pustit. Jak říkáš ty hráči na tom trhu jsou a jsou velcí.
Mají zajeté systémy, mají reklamu a ty kdyby jsi založil další cashback, tak co máš nabídnout jiného?
Ty jim v podstatě zpátky nabízíš nějakou část té provize, ale ta provize není nafukovací. Co ty můžeš udělat? Můžeš jim dát celou tu provizi zpátky, ale pak z toho nemáš ani korunu. Takže bojuješ jen na úrovni výše provize.
Ondra: Také si myslím, že ty karty jsou poměrně rozdané a teď už ti stávající hráči se budou “mlátit na tom trhu” a zbytek, popřípadě si zvětšovat ten trh, kdy uživatelé věcí, co je cashback ale nemyslím si, že je to úplně průchozí.
Každopádně když už jsme probrali cashbacky tak se samozřejmě nabízí i ta druhá část a to jsou kupónové weby. Co si myslíš ty, Jardo?
Jarda: Je to hodně diskutované téma na všech affiliate konferencích a velmi často se s tím setkávám, když jednáme s inzerenty a je tady jakoby ta otázka, jestli ten kuponový web přináší nějaký užitek v tom affiliate procesu. Zda ten kuponový web není jen nějakým prostředníkem, nějakým “příživníkem”, který se do toho objednávkového procesu dostane jen díky tomu, že e-shop má na děkovací stránce prostor na ten kupón.
Osobně si myslím, že kuponový web to svoje místo má, ale nemůže to být jen kuponový web. Nemohou to být jen kupóny zobrazené na webu, ale musí tam u toho být i ta komunita. Stejně jako u toho cashbackového portálu. Kdy ten kuponový web pomůže tomu inzerentovi tím, že má v sobě e-maily na sto tisíc zákazníků, které od něho stáhli ten kupón a tím pádem ten inzerent ví, že je schopen získat z toho kupónového webu i nové zákazníky, které by si v podstraně on nemohl získat, nějakými svými propagačními metodami. A že ten kuponový web není jen ten hráč, který tam vstupuje těsně před tou objednávkou, ale je to nástroj pro akvizici nových zákazníků, což vlastně affiliate by měl být.
Ondra: Souhlasím. Tady už to bude takové komplexní. Zase bych nestavěl web jen s kupony. Naopak když už se mi dříve osvědčilo mixovat ty koncepty, tak bych ho vlastně zapojit do něčeho autoritativnějšího, takže bych právě stavěl obsahový web klidně k tomu i trochu produktů z XML feedu a v rámci toho oboru použít třeba kupony, které mohou natáhnout nějakou návštěvnost, ale určitě by to neměl být dominantní prvek toho webu.
Za mě i ty kupony je to poměrně ne rozdaný trh, ale poměrně přesycený. Je to jednoduchý vstup pro toho uživatele, protože například kupony si můžete stáhnout v rámci XML feedu od jednotlivých inzerentů. Můžete si je stáhnout také od sítě, nebo si je sami “vypikovat” od jednotlivých instancí jako inzerentů. Jenže je tam na vstupu spousty ruční práce na tu velkou šířku inzerentů. Když už tak by mi to dávalo smysl jako mix k obsahu k danému tématu, k tomu produkty.
Z mé zkušenosti je recenze produktu nejlepší věc, která se dá udělat, protože se dají recenzovat produkty to znamená, že je můžete fotit, natočit, když je máte v ruce samozřejmě. To je moje historická cesta, která mi fungovala, ale k tomu mít ještě část s kupony – proč ne. Doplňuje to mix uživatelů a kupony budou fungovat typicky u uživatelů, kteří jsou cenově senzitivní. To znamená, že rádi využívají nějakou slevu. Takže tam by mi to v tom mixu dávalo smysl, ale mít vyloženě web, který monotematicky stavěný na kupony bych nepostavil.
Nemyslím si, že má šanci.Mimo to tendence v rámci trhu oproti cashbackům a kuponům jsou spíše “negativní”. To znamená, že se jim snižují provize, nebo do některých kampaní se ty cashbacky nebo kupony nemohou ani zapojit. To znamená, že ten mix by byl mnohem průchodnější a v rámci konverzní cesty bude mnohem zajímavější pro toho inzerenta.
Jarda: Chtěl jsem právě říci, že je to super, jak jsi to pojal.
Tedy využít ty kupony jako sekundární propagační nástroj a dostat na ten web uživatele, nebo potenciální zákazníky dostat na nějaký obsah, nebo recenzi a poté na konci té recenze, nebo přes nějaký pop-up v side baru tam dát “když to koupíš na tomto e-shopu, dáme ti 15% slevu na tento produkt”. A to mi přijde super.
Ondra: Přesně to je ta úvaha. Za mě to zmixovat, protože pak mám mnohem větší stabilitu, mnohem větší hodnotu a dokážeš s tím i do budoucna pracovat, protože tvoříš hodnotu pro toho uživatele, pro inzerenta a i v budoucnu máš lepší vyjednávací pozici, než že jen pickuješ z mailingu nějaké kupony, ale stavíš obsah, děláš recenze, máš katalog a k tomu obsah, můžeš si s tím pohrát zkrátka mnohem flexibilněji.
A pokud bych se vrátil k tomu původnímu tématu, rozšířil bych to klidně na všechny tyto obory, byť je pravda, že cashback bych tam nevyužil, protože to je tak technicky a byznysově náročné jako konstrukt, že bych na to neměl vůbec kapacitu, nebo možnosti.
To je asi jediné, co bych nepoužil. Ale jinak pokud bych začínal znovu, klidně bych to smíchal všechno dohromady, byť to bude takový “mišmaš” ale v rámci mezí to bude komplexní autorita, nebo web, který bude v tom oboru jako speciálka klidně na ty kliku u dveří.
Jarda: Souhlasím.
Myslím si, že toto téma můžeme zabalit, že jsme ho poměrně dobře pokryli. Ale pořád si myslím, že je tady prostor k nějaké diskuzi. Takže pokud byste chtěli diskutovat na toto téma, tak na blogu AffilBoxu bude článek ke každému dílu podcastu a budeme moc rádi, když budete diskutovat pod tím článkem, kde vám budeme odpovídat a můžeme se pobavit třeba i o nějakých vašich propagacích, které teď děláte, nebo co plánujete a můžeme vám na to dát zpětnou vazbu. Určitě se neboj nám napsat. Případně můžete napsat i e-mail na [email protected] a rádi odpovíme.
A důležitá věc, všechny odkazy, které jsme dnes říkali a všechny důležité informace budou vždy k dispozici u každého dílu.
Myslím si, že je to za nás všechno.
Já se s vámi rozloučím. Děkuji za vaší přízeň a budeme se těšit u dalšího dílu.
Ondra: Já asi nemohu více dodat. Rozebrali jsme to poměrně do široka a do hloubky a jak říká Jarda, každý díl bude mít i separátní článek a tím pádem je možné se vyjádřit od našich posluchačů. Takže můžeme pokračovat v diskuzi tam.