Autor článku
Co je affiliate marketing?
Affiliate (provizní) marketing je typ internetového marketingu zaměřeného na výkon (prodeje). Obchodníci (dále už jen jako partneři či affiliate partneři) směřují zákazníky na webové stránky inzerenta, kde uskutečňují požadovanou konverzi a partner za to následně obdrží provizi.
Požadovaná konverze nemusí být pouze uskutečněná objednávka ale například i vyplnění poptávkového formuláře, zanechání e-mailové adresy pro zasílání e-mailových novinek nebo pouhé zobrazení reklamního prvku.
Partněři nejčastěji na propagaci používají vlastní webové stránky, PPC reklamu, reklamu na sociálních sítích, e-mail marketing a někdy dokonce i telefon (pokud lze konverzi sledovat online)
Kapitoly
Kdo je kdo v affiliate marketingu?
Kdo je affiliate partner?
Osoba nebo firma, která propaguje produkt nebo službu inzerenta za účelem získání provize z prodeje.
Typy affiliate partnerů:
- zájmové blogy,
- produktové katalogy,
- recenzní weby,
- cashbackové portály,
- kuponové weby,
- specialisti na online reklamu (PPC),
- specialisti na Google shopping,
- specialisti na remarketing/retargeting.
Kdo je affiliate inzerent?
Affiliate inzerent je člověk nebo firma, která prodává něco online a chce získat onlin obchodníky na propagací svých služeb nebo produktů.
Vysvětlení affilu formou podcastu
Kdo je affiliate manažer?
Affiliate manažer je specialista, který funguje jako prostředník mezi affiliate partnerem a inzerentem. Jeho práce je zajišťovat plynulé fungování affiliate programu a komunikaci s oběma stranami. Co obnáší práce affiliate manažera se můžete dočíst v našem článku o affiliate managementu půl hodiny denně.
Historie affiliate marketingu
Nejznámějším světovým affiliate programem je zároveň i nejznámějším internetovým obchodem. Jedná se o Amazon.
Amazon stál u zrodu affiliate marketingu, nicméně nebyl prvním programem. Vůbec první affiliate program spustila společnost CDnow v roce 1994. Tento program byl zaměřený na prodej CD nosičů a hudby.
Mezi další slavné affiliate programy můžeme zařadit například:
V České republice byl prvním ryze českým affiliate program ten, který otevřela cestovní kancelář Invia.cz, který lze zařadit někdy kolem roku 2005. Tento affiliate program je dodnes jedním z nejznámějších a nejlépe vydělávajících programů na českém trhu.
Dnes existují desítky tisíc affiliate programů v zahraničí a tisíce programů v České republice.
Za roky existence affiliate marketingu vynikly odvětví, které přitahují affiliate marketéry svými vysokými provizemi a tím pádem i vysokým ziskem.
Nejvýnosnější odvětví affiliate marketingu jsou obvykle:
- móda,
- nábytek,
- farmacie,
- online kasína,
- cestování,
- adult odvětví.
Filosofie affiliate marketingu
Na internetu existuje spousta projektů a e-shopů, které prodávají svůj produkt nebo službu. Často tyto projekty jsou „one man show“ tedy jeden člověk se stará o založení společnosti, její řízení, distribuci, hlídání cen, hlídaní konkurence, atp… Kdyby tento člověk chtěl ještě vytvářet stabilní a dlouhodobě udržitelnou marketingovou strategii, pravděpodobně to bude velmi náročné, ne-li nemožné.
Co kdyby ten samý podnikatel ale měl armádu obchodníků, kteří se vyznají v marketingu a dokáží každý měsíc přivádět nové návštěvníky?
V konečném důsledku i nové zákazníky? A co kdyby tito obchodníci nechtěli měsíční plat ale pouze procento za prodané zboží nebo službu? Potom se podnikatel může soustředit na další kritické aspekty jeho podnikání a nechat prodejní část čistě na externích obchodnících a to je principem affiliate marketingu.
Genialitou celého principu je fakt, že obchodník platí pouze za uskutečněné objednávky – tím si může kontrolovat své výdaje, cashflow a podíl nákladů na obratu (PNO).
Affiliate marketing technicky
Affiliate marketing je doporučení přes internet. Partneři na svých webových stránkách doporučují zboží nebo službu inzerenta svým návštěvníkům. Pokud to návštěvníka zajímá, tak se proklikne na webovou stránku inzerenta.
Každý jednotlivý klik přivedený od partnera je označený a sledovaný díky souborům cookies v internetovém prohlížeči.
Pokud návštěvník provede požadovanou konverzi je tato skutečnost zaznamenaná v affiliate softwaru. Na základě jednotlivých konverzí, jsou partnerovi vypláceny výkonové provize.
Druhy affiliate marketingu:
PPS (PPA) – platba za uskutečněný prodej (anglicky “pay per sale” nebo “pay per acquisition”) je vůbec nejrozšířenější forma affiliate marketingu. Inzerent platí provizi pouze za uskutečněný prodej.
PPL – platba za kontakt (anglicky “pay per lead”) je forma affiliate marketingu kde inzerent platí za kontakt na potencionálního zákazníka. Princip je takový, že na affiliate stránce partnera je umístěný formulář nebo pop-up, ve kterém návštěvník zadává e-mail, telefon či profil na sociálních sítích. Tato forma je velmi oblíbená u infoproslužeb.
PPC – platba za klik (anglicky “pay per click”) dříve nejrozšířenější forma affiliate marketingu patří dnes už spíše k vymřelým formám affiliate marketingu. Princip je takový, že inzerent platí za jakýkoliv klik – návštěvu na jeho webovou stránku. Problém je zde s častými podvody, kdy affiliate marketéři posílali na web inzerenta roboty. Jeden z mála inzerentů, který tento druh provize umožňuje v České republice je velký recenzní portál heureka.cz.
Druhy provizních programů
Pokud si e-shop nebo internetový projekt chce otevřít vlastní affiliate program může využít několik možností:
- vlastní systém (software)
- saas aplikace
- affiliate síť
Vlastní systém
V případě, že podnikatel se rozhodne pro vlastní řešení, musí sám umět programovat, nebo najmout programátora s potřebnými znalostmi.
Výhody:
+ Řešení na míru a podle potřeby
+ Jednorázová platba bez měsíčních poplatků
+ Údaje o partnerech jsou v systému dobře chráněny
Nevýhody:
– Nutnost kontaktovat partnery externě
– Obvykle velmi drahé řešení
– Affiliate se neustále vyvíjí a tento vývoj může být velmi nákladný
– Vývoj zabere velké množství času
Saas aplikace (AffilBox)
Obvykle se jedná o cloudové řešení, za které se platí každý měsíc/rok paušální poplatek.
Výhody:
+ Řešení rychle připraveno k použití
+ Nižší cena za měsíční/roční využívání
+ Vývoj zajišťuje tvůrce aplikace
Nevýhody:
– Nutnost kontaktovat partnery externě
Affiliate síť
Affiliate síť je prostor, kde se sdružují affiliate partneři a podnikatelé nabízející službu nebo produkt. Jedná se o druh online tržiště.
Výhody:
+ Partneři v síti mají přístup k informacím o programech inzerentů a můžou se jednoduše připojit a začít ihned propagovat konkrétního inzerenta
+ Vývoj nových technologií zajišťuje affiliate síť z provizí
+ Obvykle velmi jednoduchá administrace
Nevýhody:
– Obvykle dražší měsíční/roční poplatky
– Údaje o partnerech jsou dostupné síti ale i konkurentům
Rozdíl mezi affiliate marketingem a multi-level marketingem
Ačkoliv se můžou tyto dva provizní systémy zdát podobné, je zde několik zásadních rozdílů. Multi level marketing (dále jen MLM) je zaměřený na vyplácení provizí několik úrovní do hloubky, kdy partner dostává provize za dalšího přivedeného partnera.
V affiliate marketingu partner obvykle dostává provize pouze za své prodeje.
Dalším rozdílem je stáří obou marketingových odvětví. MLM sahá do začátku 20. Století, kdežto affiliate marketing existuje teprve přes dvacet let. Posledním a hlavním rozdílem je princip prodeje. MLM je zaměřené na osobní setkání a osobní prodeje, kdežto affiliate marketing je čistě internetovým prodejem.
Rozdíl mezi Affiliate marketingem a Dropshippingem
Někdy je affiliate marketing zaměňován za dropshipping nicméně tyto dva systémy fungují na naprosto odlišném principu.
Dropshipping je druh prodeje zboží online. Princip spočívá v tom, že vlastník dropshippingového webu prodává výrobky dodavatele (mateřského e-shopu) ovšem nemá produkty na skladě. Shromažďuje tedy pouze objednávky, které přeposílá dodavateli a ten je jménem dropshippingového webu zasílá zákazníkovi. Konverze, či objednávka je tedy realizována na dropshippingovém web.
Hlavní rozdíl mezi těmito dvěma systémy spočívá v místě uskutečnění objednávky.
Zatímco u dropshippingového webu se realizuje konverze přímo na webu dropshippingového partnera – affiliate web před samotným uskutečněním konverze posílá návštěvníka na webovou stránku inzerenta (dodavatele).
E-shopy obvykle nabízejí spolupráci v obou rovinách, protože oba marketingové kanály jsou lehce měřitelné a vyznačují se stejnou nákladovou náročností. Dodavatel neboli inzerent platí provizi pouze za uskutečněné objednávky.
Pokud zvažujete vlastní affiliate program, neváhejte se nám ozvat. Jsme schopni pro Vás připravit strategii, kompletně affiliate program nastavit a pomoci Vám najmout affiliate manažera.
První konzultace je zcela zdarma!