Autor článku
Návod pro začínající affiliate partnery
Pokud vám někdo doporučil provizní program jako možnost zajímavého přivýdělku, jste tu správně.
Čím byste měli začít?
Právě pro takové případy jsme pro vás připravili konkrétní návod/postup jak začít s affiliate marketingem z pozice partnera.
Kapitoly
Výběr provizního programu
Kde hledat?
Inspirovat se můžete v našem Affiliate katalogu. Najdete v něm velké množství kampaní. Každá kampaň je součástí nějakého provizního programu a než jí budete moci začít propagovat, je třeba se do daného programu zaregistrovat. Obvykle při registraci odklikáváte nakonci souhlas s obchodními prodmínkami – ty je potřeba dobře pročíst a porozumět jim, abyste věděli, jaké formy propagace jsou a jaké nejsou žádoucí.
Jaký program si z nabídky vybrat?
Vybírejte především podle toho, jaké osoby máte ve svém dosahu. Co bude lidi, které máte ve vaší e-mailové databázi, ve Facebookové skupině, nebo kteří navštěvují váš web, zajímat? Jaké jsou jejich problémy? Co by rádi vyřešili, nebo co jim může dát nějakou přidanou hodnotu? Kromě samotného zaměření určitého programu se určitě zaměřte i na to, jak důvěryhodně daný program působí:
- Je snadno dohledatelný kontakt na affiliate manažera?
- Odpoví vám na vaše dotazy?
- Mají dostatečně jasně napsané obchodní podmínky?
- Mají dopře popsáno, co a jak lze propagovat?
Registrace a výběr reklamního prvku
Pokud máte jasno, do daného provizního programu se neváhejte registrovat.
Registrace
Většina provizních programů vám umožní okamžitý vstup do aplikace a možnost začít hned propagovat. Existují ale výjimky. Některé provizní programy obzvláště dbají na kvalitu partnerů a proto si vás ještě před vstupem a schválením vašeho účtu možná trochu prověří.
Je možné, že vám nejprve zavolají nebo pošlou e-mail s dotazy, co máte v plánu a jaké máte zkušenosti. Nebojte se toho, ve výsledku vám to může velmi pomoci – ti nejlepší affiliate manažeři totiž partnerům pomáhají. Váš růst totiž pro ně znamená více konverzí – jste na jedné lodi.
Reklamní prvky
Výběr reklamních prvků se odráží od toho, kde chcete propagovat.
Na většinu případů vám postačí klasický affiliate odkaz. Najdete jej u reklamní kampaně. V provizním programu klikněte v levém menu na položku Reklamní kampaně.
U kampaně najdete váš propagační odkaz.
Zkopírujte jej a vložte do vašeho e-mailu, do článku na webu, na Facebook, Twitter, Skype, a podobně.
Můžete jej také takto schovat pod jakékoliv slovo (aby nebyl odkaz nápadný) – přejeďte myší zde. Můžete jej také zkrátit na stránkách jako je bit.ly nebo goo.gl, případně tinyurl.com. Odkaz bude i pak fungovat.
Bannery
Chcete-li použít obrázkový banner, najdete jej na stejném místě – tedy v detailu kampaně, stačí v horní nabídce překliknout na záložku Reklamní prvky. Některé kampaně mívají větší výběr, někde jich je méně. Vedle každého banneru vidíte jeho název, rozměry, odkaz kam banner směřuje, a konečně kód, který můžete jedním klikem zkopírovat.
Tento kód můžete vložit do zdroje vašich stránek – do html editoru. Banner se vám tak automaticky zobrazí přesně v takové velikosti, jakou jste vybrali. Není nutné obrázek stahovat a nahrávat, nahraje se takto sám.
Dalším reklamním prvkem je iframe. Ten už bude pro ty pokročilejší z vás – používá se některých případech, kdy chcete, aby nákupní informace vyplnili vaši návštěvníci už na vašich stránkách a k provozovateli affiliate se pak data přepošlou.
Další pokročilou funkcí je xml feed. Je to takový stále aktuální seznam výrobků, které nabízí daný e-shop. Partneři si jej mohou upravit a zobrazovat všechny nebo jen některé výrobky podle aktuálního stavu e-shopu.
Kontrola správnosti odkazu i počítání
Máte-li vložen váš odkaz, doporučuji zkontrolovat, zda je skutečně vše v pořádku a tedy, zda jsou měřeny prokliky i následné konverze.
Jak na to:
Otevřete si anonymní okno prohlížeče a zkopírujte tam přesně ten odkaz, který jste právě použili. Po načtení stránky si můžete otevřít provizní program, kde vyberte opět záložku reklamní kampaně, a v horní nabídce zvolte záložku Statistiky.
V tabulce byste pak měli vidět první záznam kliku. Pokud provedete testovací objednávku, měli byste po jejím dokončení vidět po obnovení okna provizního programu v položce Statistiky vedle kliku i záznam o uskutečněné konverzi. Můžete si tak také přepočítat, zda má poskytovatel správně nasazené kódy. Výška provize by se měla počítat z celkové částky objednávky bez dopravy a bez DPH.
Pokud se vše správně započítalo, máte vyhráno, nyní můžete vyhodnocovat prodeje a vylepšovat jednotlivé propagační kanály.
Propagační kanály
Pokud máte v plánu zkusit více variant propagace, doporučuji použít ke zpřesnění výsledku využít propagační kanál. Díky němu pak v provizním programu – levé menu – Statistiky – Report kanálů uvidíte, který z kanálů byl úspěšnější.
To nejdůležitější – fakturace
Pokud jste byli úspěšní – a my věříme, že ano, zasloužíte si určitě odměnu.
Konverze, které do provizního programu přicházejí, bývají obvykle ve stavu Čekající. To znamená, že čekají na to, až je zákazník, kterého jste přivedli, zaplatí, a často navíc také ještě na to, zda zákazník zboží v zákonné lhůtě nevrátí. Po této době – a to záleží na obchodních podmínkách provozovatele, konverze postupně schvaluje.
Kdy je možno fakturovat?
Fakturovat můžete, pokud máte dostatečné množství schválených konverzí. Některé provizní programy mají nadefinovanou minimální částku, kterou je možné fakturovat. Je to proto, aby se nestávalo, že budou muset proplácet velké množství malých faktur po korunových položkách.
Pokud jste tuto částku již překročili, můžete v provizním programu: levé menu – Fakturace, zažádat o podklady k fakturaci.
Jakmile je váš provozovatel schválí, můžete vystavit fakturu a tu na stejném místě nahrát jako PDF. Provozovatel si jí zde stáhne a následně proplatí.