Affiliate a Google Analytics
9. 7. 2015
Mário Roženský Mário Roženský
Autor článku

Affiliate a Google Analytics

Asi každý používá Google Analytics pro sledování návštěvnosti svých webových stránek. Ti pokročilejší potom sledují také odkud ta návštěvnost chodí a co na webu dělá. Ovšem pokud začnete využívat partnery k přivádění zákazníků a budete chtít dohledat detailní informace v Google Analytics, tak v tom začne být pěkný guláš.

Problém 1 – Zmatek ve vstupních stránkách

Jaký je problém? Partneři odkazují s URL, která má určité parametry. V případně AffilBoxu je to parametr „a_box“, který identifikuje partnera, který zákazníka přivedl. Takže se vám začnou v Analytics množit vstupní stránky, které potom snižují přehlednost celého reportu. Report vstupních stránek může vypadat třeba takto:

analytics

To je pěkný zmatek, že? Je tam vidět 848 návštěv homepage, ale také že na homepage odkazují i 3 různí partneři. V mém případě partneři odkazují pouze na jednu stránku, protože na další to nemá moc smysl. Ale i tak mi to pěkně zkresluje pohled na to, jakou má stránka návštěvnost. Pokud máte e-shop a chcete analyzovat jednotlivé produkty, tak to půjde dosti těžko. Naštěstí existuje řešení v podobě filtrů přímo v Google Analytics.

Nastavíme si filtr, který nám tyto parametry z URL odfiltruje. V horním menu klikněte na „Správce“ -> následně pravý sloupec „Výběr dat“ -> a zde položka „Filtry“. Klikněte na „Nový filtr“ a vytvořte si filtr dle následujícího obrázku – řetězec je [\?|\&]a_box=.*

filtr

 

Po aplikování filtru na vaše stránky dojde k odstranění parametrů, takže adresy „/?a_box=xxxxx“ a „/“ se budou obě tvářit jako „/“ a výsledkem bude agregovaný počet návštěv úvodní stránky. Z 848 je najednou 1 926. Docela rozdíl, že?

analytics2

 

Problém 2 – Zdroje návštěv

Partneři na vás mohou odkazovat ze svých webových stránek. Můžou umístit odkaz na sociální sítě a nebo můžou poslat e-mail. V prvním případě je zdroj návštěv „referer“ a je to web partnera, to je vcelku zřejmé. V druhém případě je coby zdroj uveden facebook, takže si potom můžete myslet, že se vám super rozjíždí vaše Facebook skupina. No a v posledním případě spadne takový návštěvník do „přímé“ návštěvnosti. Opět tuto situaci můžete vyhodnotit, jako že vám krásně roste síla brandu, či jiný chybný závěr.

Pro srovnání máme 2 pohledy na získávání zákazníků dle source a medium.

mediummedium2

 

V prvním případě je v přímé návštěvnosti 4 098 lidí a zdá se, že 47 % lidí tedy přišlo napřímo, díky tomu, že zná daný web. Po aplikování filtrů, které si za chvíli ukážeme ovšem toto číslo kleslo na 2 995 a již je to pouze 36 % návštěv. To je docela velký rozdíl, mít zkreslení v jednom kanálu o 1/4!

No ale můžeme pokračovat dále. Na druhém obrázku je hned jako druhý nejlepší zdroj návštěv partner s id „kx3zmwp8“, což je pro mě velmi důležitá informace. V AffilBoxu si můžu dohledat o koho se jedná a můžu mu poděkovat za 8 % přivedených návštěv.

Podobně se na 9. místě ukázal jako super zdroj návštěvníků další partner.

Nastavíme si 2 filtry, které nám toto umožní. V horním menu klikněte na „Správce“ -> následně pravý sloupec „Výběr dat“ -> a zde položka „Filtry“. Klikněte na „Nový filtr“ a vytvořte si filtry dle následujících obrázků – druhý řetězec je [\?|\&]a_box=([a-zA-Z0-9]*) :

medium3zdroj

 

Tyto filtry detekují v URL adrese parametr „a_box“ a přepíší médium na „affiliate“ a jako zdroj návštěv dají affil ID partnera.

Závěr

Filtry si poskládejte v pořadí tak, aby se správně vytvořily. Takže nejprve ostraňte vlastní návštěvy. Následně přepište zdroj a médium dané návštěvy a nakonec vyčistěte URL.

filtry

Doporučuji si na hraní s filtry vytvořit nový „Výběr dat“. Ve správci kliknete na vybírátko v pravém sloupci a vyberete „Vytvořit nový výběr dat“. Pokud by se vám cokoliv s filtry pokazilo, tak stále máte k dispozici všechna data v původním výběru dat.

A na závěr patří velké díky Filipovi Podstavcovi, který mi s filtry pomáhal. Filip je opravdu borec na Analytiku.

Vybudujte si také svou obchodní síť partnerů.
Díky AffilBoxu si buduje svou obchodní síť již 3609 obchodníků. Přidejte se.
Kontaktujte nás
Chcete nás kontaktovat ohledně dotazů na AffilBox či případnou jinou spolupráci?
Sledujte nás
Poraďte se s námi

Ozvěte se nám a my s vámi rádi probereme vše kolem affiliate, influencer či ambasador marketingu.

Hodnocení